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Catedrática de Historia del Derecho y de las Instituciones. UNED (Madrid)
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Javier García Martín
Profesor Titular de Historia del Derecho
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Opinión de expertos

2009
1.48
 

Sobre la cessio ventris en la antigua Roma. Trascendencia socio-jurídica del principio Mater samper certa est. (RI §420575)  


Understanding the cessio ventris in ancient Rome. Subsequent social-legal impacts of the regula iuris: Mater semper certa est - M. Isabel Núñez Paz

En el presente trabajo se aborda el principio mater semper certa est en la antigua Roma, donde quien no tiene hijos se considera un ser incompleto, y la esterilidad femenina es tratada como una enfermedad y se relaciona con la cesión de mujeres solteras o casadas para hacer uso de su fertilidad en diferentes familias, en el marco de la autonomía consensual y de la libertad de matrimonios y divorcios. No se puede hablar de alquiler de vientre, ya que no existe la contraprestación o merces, que requiere la reciprocidad y bilateralidad de los contratos. Se examina el valor de la voluntad o consentimiento femenino. Frente a estas matronas romanas y su función altruista e indelegable (que las inhabilita para el ejercicio de cualquier otro oficio público) de suministrar hijos e hijas a la patria se encuentran otras mujeres: aquéllas que desde estratos sociales menos privilegiados entregan a terceros el fruto de su vientre por necesidades económicas; estos supuestos tienen afinidades con ciertos contratos firmados por nodrizas y otras mercenarias.

I. Determinismo biológico y maternidad en la antigüedad grecorromana. II. Algunas normas que “maternalizan”. III. La cesión del vientre en el marco de la libertad de consentimiento matrimonial. Madres comitentes y madres gestantes: Illius uterus accomodatus illius voluntas accesit. IV. La auctoritas de las madres generosas versus la desconsideración de las mercenariae. V. Ayer y hoy del útero incapacitante y la maternidad cierta: altruismo y salud mental de las gestantes.

Palabras clave: Filiación; Mater semper certa est; Cessio ventris; Altruísmo; Mercenarias; Continuidad histórica.;

This paper examines the historic creation and subsequent application of the principle Mater semper certa est is examined by looking at the outsourcing of fertility. Both single and married women could be assigned as surrogates who used their fertility to serve different families, but in a manner consistent with consensual autonomy that allowed freedom to marry or divorce. One cannot speak of “womb renting” as such, since there was no formal contract involvingconsideration or good faith, normally a key element based on the reciprocity and bilateral nature of contracts. The changing value of a woman’s intention or consent at different periods is examined, starting from the conviction that an honest women's pudicitia required her to leave economic affairs entirely in the hands of male family members. Before these Roman matrons appeared on the scene supplying sons and daughters to the motherland with their non-delegable powers (preventing them from occupying any other public office), other women from less privileged backgrounds gave third parties the fruits of their womb, but purely out of economic necessity. These particular roles had certain common affinities with contracts signed by wet nurses and other mercenaries.

I. Biological determinism and motherhood in Graeco-Roman antiquity. II. Examples of norms that "maternalize". III. The hiring of the womb within the framework of the freedom of matrimonial consent. Commissioning mothers and surrogate mothers: Illius uterus accomodatus illius voluntas accesit. IV. The auctoritas of the generous mothers versus the disregard of the mercenariae. V. Past and present of the incapacitating uterus and certain motherhood: Altruism and mental health of the gestational surrogacy.

Keywords: Filiation; Mater semper certa est; Cessio ventris; Altruism; Mercenaries; Historical continuity.;

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